Afscheid van Sri Lanka en 5 maanden reizen!!!!! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van gio&maart Keulen/Loor - WaarBenJij.nu Afscheid van Sri Lanka en 5 maanden reizen!!!!! - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van gio&maart Keulen/Loor - WaarBenJij.nu

Afscheid van Sri Lanka en 5 maanden reizen!!!!!

Blijf op de hoogte en volg gio&maart

11 Maart 2014 | Sri Lanka, Negombo

Lieve allemaal,

Whaa ons aller aller aller laatste verslag........!!!! Onze 5 maanden vakantie/reistour zijn nu echt bijna voorbij. Onze laatste bestemming was/is Sri Lanka, wat een mooi land is dit!

We hebben echt onwijs genoten. De eerste weken waren Gio's ouders er ook bij. Heel leuk, maar ook wel gek was dat om ze na zo'n lange tijd weer te zien. Onze reis samen begon in Negombo, met onze privé taxi chauffeur....jaja. We hadden gehoord dat de makkelijkste manier om binnen Sri Lanka te reizen met een privé chauffeur is. En laat deze 'lucky' man nou op het vliegveld ons opgehaald hebben! Haha het was wel even wennen, want dit kenden we helemaal niet. Onze taxi chauffeur heette Lucky, of naja iets anders ingewikkelds maar zo noemde hij zich. De bedoeling was dat hij alle dagen met ons zou meerijden en ons alle mooie plekken liet zien. Gio's ouders hadden al heel wat info opgezocht, onder andere alle hotels geboekt en wat er in elke plaats te zien was. Dit was een beetje een domper voor onze taxi chauffeur, want daar had hij eigenlijk niet op gerekend. Het is namelijk zo dat vaak de chauffeur ons rijdt naar een hotel/guesthouse etc, eentje waar hij ook slapen kan! Nou in ons geval was dat ongeveer 1 hotel haha, handig!! Maar gelukkig had hij veel familie in de buurt dus na even wat gedoe was dat eindelijk opgelost. We kwamen er wel gelijk achter dat mensen uit Sri Lanka niet het achterste van hun tong laten zien.

In Negombo hebben we een bootsafari gedaan waar we veel vliegende honden gezien hebben, raar gezicht om ze in de bomen te zien hangen. Omdat Sri Lanka ooit een Nederlandse bezetting is geweest zie je hier en daar nog wat Nederlandse dingen terug, zo ook 'dutch canal' een rivier dwars door de stad. Na deze ervaring dacht onze lucky dat het wel lekker zou zijn om 'verse' vis te halen op de markt! Dat is overigens ook een typische iets hier in Sri Lanka, of misschien alleen onze taxi chaffeur, ze willen zo graag helpen en dingen laten zien dat ze soms wat opdringerig over kunnen komen. Maar goed wij naar de vismarkt.......nou vers dat is niet echt het juiste woord, WAT EEN STANK!!!!!!!!! Jakkie het is jammer (of misschien beter) dat je niet kan ruiken wat je ziet op de foto haha! Geen verse vis dus voor ons avondeten hoewel onze lucky dat echt niet begreep haha;)!

Vanuit Negombo zijn we opgepropt met alle bagage op weg gegaan naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. Een typische Aziatische stad. Veel tuktuks, rommel op straat (afvalbakken kennen ze hier niet echt) en knipperende uithangborden met kom hier kopen!!! Wat een totaal andere wereld was dit. Wij hebben het veilige opgezocht en zijn lekker wezen shoppen!! Vanuit Colombo zijn we vertrokken naar Bentota, deze stad/dorp staat bekend om zijn mooie stranden. Hier hebben we uiteraard heerlijk gelegen. Na afgezet te zijn door de lokale verkopertjes (Tsja helaas zijn ze hier ook...) en allemaal spullen rijker zijn we doorgereden naar Unawatuna. Een heel leuk hotel/guesthouse, de apen sprongen elke ochtend en avond rondom ons heen, zo bijzonder was dat! De eigenaren van dit hotel waren ook erg vriendelijk, zoals eigenlijk bijna alle Srilankese mensen wel zijn. Hoewel in dit plaatsje zijn we ook de welbekende stokvissers wezen bekijken en die waren alles behalve vriendelijk. We moesten eerst betalen voor ze op hun stok voor de fun even met hun hengeltje wilde zwaaien..... en als je dit niet deed waren ze erg onvriendelijk! Pff gelukkig mooie foto's kunnen maken, zonder te betalen (gewoon net zo lang gewacht tot andere toeristen betaalde, ik zal geen namen noemen John en Anita van Keulen....)!! Hihi
Na dit avontuur hebben we het plaatsje Galle bezocht. Hier zie je eigenlijk het meeste terug vanuit de tijd dat de Nederlanders er waren. We hebben veel VOC gebouwen bezocht, een fort gebouwd door de Nederlanders, nu een museum en zelfs Nederlandse straatnamen als 'leyn baan cross str.' kom je tegen. En als klapper op de vuurpijl een dutch reformed church. Wat wel leuk was waren de grafstenen die lagen op de grond in de kerk. Deze waren beschreven in oud Nederlands.
Na deze Nederlandse ervaring hebben we een binnenlandse tocht gemaakt naar Ella jungle! Nou en jungle was het zeker.... Na tig uur in de auto opgevouwen te hebben gezeten dachten we heerlijk te kunnen douchen en ons bed in te duiken. Dit viel alleen iets wat tegen...onze huisjes stonden midden in de jungle, wat inhield dat we eerst een half uur hobbelend in een jeep gezeten hebben om vervolgens nog 20 minuten te klimmen en klauteren naar ons paleisje, maar dan hadden we wel een prachtige plek en een koude douche.......!!!! Ow en heel veel dieren jakkkk!!! Ons huisje was namelijk open..... Maartje heeft hierdoor eerst staan bakkeleien met een super relaxed, rustige, alles is rond en ik maak geen beesten dood medewerker!!! Hij wilde niets eens spinnen uit de kamer verwijderen pff!! Wel weer een les geleerd, als jij van de dieren houdt, houden ze ook van jou... Tsja.. Gelukkig bleek het uiteindelijk een hele leuke aardige jongen te zijn en super lief personeel dat maakte alles weer goed.
Tijdens deze jungle experience, waar we overigens 3 dagen is 6 keer op en neer deze tocht gemaakt hebben, zagen we weer veel bijzonderheden. We hebben mooie watervallen bekeken met bedelende aapjes die bananen opvraten alsof ze nooit te eten kregen. Ook hebben we een safarie gedaan in Yale national park. De weg ertoe was al een safarie opzich. Na een schildpad te hebben overreden (echt heel zielig, maar zijn schild was erg sterk, hij was wat geschrokken, maar leefde gelukkig verder nog) en een mega grote leguaan te hebben gespot kwamen we al zoefend langs tuktuks, paard en wagens eindelijk aan. Toen moest onze safarie nog beginnen....!! Onze gids was nog al onder de indruk van de peacock (Pauw) dus die hebben we ongeveer 150 x gezien, haha maar gelukkig ook veel andere mooie beesten waaronder de olifanten en krokodillen, helaas lagen deze laatste soms wat ver weg. We hebben meer drijvende takken gefotografeerd dan krokodillen, het was ook zo slecht te zien..:)!

Wat ook echt de moeite waard is om te zien zijn de theeplantage hier in Sri Lanka. Thee is echt overal hier!! We hebben 2 fabrieken bezocht waar thee werd gemaakt en een kijkje genomen in de theevelden. Veel dames stonden hier theeblaadjes te plukken en wilde wel op de foto voor ons en alle andere toeristen, als je maar geld geeft. Dat hebben ze hier inmiddels wel door, overal kan je geld voor vragen. Zo ook in de tempels....waar ongevraagd een gids aan je kont blijft plakken die na afloop zijn hand ophoud en het eigenlijk nog te weinig vind wat je geeft!!! Naja armoede dat is er zeker hier, mensen verdienen zoveel minder dan in Nederland en dat is wel aangrijpend om te zien! Overigens was deze tempel de tempel waar de tand van Boedha in ligt. Al kun je daar niet bij en je kunt al helemaal niets zien!!! Maar het was wel een ervaring om deze tempel te bezoeken, bijna 70 procent van de bevolking is hier Boedhist. We hebben dan ook heel veel tempels gezien.

Tot slot hebben we een lange trein reis gemaakt naar Kandy. Helaas was Maartje ziek....weer iets verkeerds gegeten en heeft dus niet veel ervan meegemaakt. Maar het was wel erg mooi. De trein reed langs theevelden dorpjes met zwaaiende kinderen en zoveel meer. Veiligheid in de trein kennen ze niet echt, deuren staan wagenwijd open en geen hekjes of wat dan ook! Gio heeft hierdoor wel een paar mooie foto's kunnen maken. Wij zaten eerste klas waar we per persoon €6 voor betaalde echt heen geld!! Eenmaal in Kandy aangekomen hebben we eerst een paar dagen rustig aan gedaan, we hadden weer een heerlijk zwembad wat echt wel een pre is aangezien het zoo heet is hier! Naast het bezoeken van de stad Kandy hebben we ook een tocht gemaakt naar het olifantenweeshuis, althans dat dachten we. Uiteindelijk kwamen we uit bij een soort park waar je op een olifant kon rijden. We hebben dat wel gedaan, maar vonden het ook erg zielig. De olifant zat helemaal vast aan kettingen zodat hij geen rare dingen kon doen, maar dat maakte het ook zo onnatuurlijk. Het was wel een ervaring om op zo'n groot beest te zitten!!

Tsja en er valt nog zoveel meer over Sri Lanka te vertellen, de kruidentuinen, kaneelbomen etc.... Maar dan wordt het echt te lang! Onze reis samen met de ouders van Gio zat er alweer op, de tijd was gevlogen!! Na afscheid van hen te hebben genomen zijn wij verder gegaan terug naar hikkaduwa 10 dagen heerlijk zon, zee, strand en surfen en verder niets! Nou dit is zeker gelukt wat een gave plek was dit, Vesma villa's is voor iedereen een aanrader om heen te gaan als je naar Sri Lanka gaat. Het personeel was zo leuk!! We waren daar samen met een groep Engelse jongelui waar we ons eerst stierlijk aan zaten te ergeren, maar die uiteindelijk zo meevielen. We zijn een gezellige avond met hen en wat lui van het personeel uitgeweest, hebben een schildpad gespot op het strand die net eieren had gelegd, zo bijzonder!! En verder hebben we lekker gekaraoked, haha wel heel grappig met veel dronken Engelsen.
Onze eerste surfers was hier ook een feit, hoe leuk was dit!!! We konden beide al redelijk snel op het surfboard blijven staan. Hoewel vooral Maartje achteraf wel helemaal gebutst en onder de blauwe plekken zat, maar het was erg leuk. Gio is later nog een keer gegaan, maar toen waren de golven zo hoog dat het bijna niet te doen was. Overigens is het echt vermoeiend, wat een uitputtende sport is dit!

Na 5 dagen waren we nog maar met z'n tweeën in het hotel!! We hadden een heel hotel voor ons zelf en ongeveer 10 man personeel die opsprongen zodra we in beweging kwamen. Het was echt zulk lief en leuk personeel. Alleen al de bedden die ze opmaakte voor ons elke dag weer iets anders leuks, van olifanten tot krokodillen met vogeltjes in de bek. We hebben een leuk bordspel geleerd en daarmee het toch wel verveelde personeel bezig gehouden haha! We zijn de laatste dag samen met 2 van het personeel naar jungle beach gegaan, een strand waar je eerst 10 minuten door de jungle moest lopend eer je er was, wel erg mooi!! We hebben hier gesnorkeld en veel vissen gezien en zelfs wat koraal! Op de terugweg mocht Gio ook even rijden in een tuktuk! De eerste minuten kwamen we hakkelend en stakelend vooruit, maar al gauw had hij het door. Al toeterend naar vrouwen (pfff zo vermoeiend...) lagen hij en die gasten vh hotel helemaal in een deuk.
En toen zat het er voor ons ook op. We moesten afscheid nemen van die lieve mensen! Beladen met kado's en leuke ervaringen zijn we terug gegaan naar Negombo. Hier verblijven we nog 2 nachten voor we terug zullen vliegen naar huis via Londen waar we nog 1 nacht blijven!

En dan zit onze reis er weer op.......wat een belevenis en zo gaaf om op terug te kijken! Al die mooie plekken die we bezocht hebben, leuke mensen de we hebben ontmoet, bijzondere momenten die we hadden en indrukwekkende verhalen...pff dat wordt echt weer wennen thuis!! Maar gelukkig hebben we ook veel zin om naar huis te gaan, normaal eten en ons eigen vertrouwde bedje!! Wat verwend zijn wij dan toch in vergelijking met zoveel andere mensen op deze wereld. We voelen ons echt bevoorrecht dat we zoveel van de wereld konden zien!!!

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes, zo leuk dat jullie hebben meegelezen en geleefd! Tot heel gauw weer!!

Veel liefs xx

• 11 Maart 2014 - 16:05

Marlene:

Super leuk maart en gio! En wat een mooie foto's wie van jullie 2 heeft dit fototalent?
    Geniet nog maar even van de laatste paar dagen. Ben blij als jullie er weer zijn! dikke kus en knuffel xx

• 11 Maart 2014 - 16:07

John En Alie En De Kids:

Hallo Giovanni en Maartje,

Wat fijn dat jullie reis zo mooi en indrukwekkend is geweest.
    Bedankt voor de reisverslagen en foto's, die jullie gedeeld hebben met iedereen.
    Tot ziens!

Groetjes van John en Alie en de kids

• 11 Maart 2014 - 19:14

Hendrien:

Wat is de tijd omgevlogen! Wel thuis en tot ziens in Tiel.

• 11 Maart 2014 - 19:43

Betsy En Egbert Van De Haar.:

Welkom thuis. Geniet nog even van al het mooi's op Sri lanka. Maar kom wel heel thuis. Tot gauw.

Familie van de Haar sr.

• 12 Maart 2014 - 17:21

Ernst:

Het was weer smullen dit verhaal. Ik waande me even in een andere wereld. Jammer dat er geen foto van Gio in de TukTuk bij zit, ik had dat wel willen zien! Nou geniet nog van de laaaaatste momenten, neem nog een kopje thee...en een goeie terugreis gewenst. Tot vrijdag.

• 13 Maart 2014 - 12:41

Gerry:

Gaaf hoor om te lezen weer! Zal zeker weer wennen zijn! Geniet nog lekker even!
    Liefs gerry

• 13 Maart 2014 - 22:24

Bert Van Loon:

globetrotters, we hebben ontzettend genoten van jullie verhalen en foto's - in onze fantasie zijn we meegereisd; hartelijk dank dat jullie dit ook met ons hebben willen delen.
    Veel succes met de afsluiting van jullie reis en sterkte met de omschakeling naar de strak geregisseerde samenleving hier. We kijken er naar uit om jullie weer te zien. Groet, Rina en Bert

• 13 Maart 2014 - 22:37

Bert En Rina Van Loon:

beste mensen, ik vergeet nog wat : Giovanni, gefeliciteerd met je verjaardag van gisteren, klopt toch?

• 13 Maart 2014 - 22:56

Opa En Oma Renesse:

Lieve wereldreizigers,
    nog even en dan zit jullie mooie reis er weer op. Kan je genieten van het Hollandse lieve leven.
    Wel moeten jullie er op rekenen dat je hier ook enge beesten tegen komt. Vooral die kleine stekende, kriebelende en zoemende beestjes. En vergeet vooral de teken niet. Ondingen zijn dat.
    Nee, alle gekheid op een stokkie. We wensen jullie een goede reis en een behouden thuiskomst morgen op Schiphol. Liefs en dikke knuffel uit Renesse.

• 14 Maart 2014 - 19:03

Heino En Karin En Kids:

wat een heerlijke reis hebben jullie gemaakt! jullie kunnen nu hopelijk lekker weer in eigen luxe en weelde genieten van al jullie ervaringen. En wat een mooie foto's !! daar kun je wel een muur mee behangen!tot ziens en trek niks aan van alle nederlandse regeltjes en moetjes en agendaatjes!! relaxe!
    groetjes en Gio nog gefeliciteerd!!!
    doei doei

• 28 Maart 2014 - 21:47

Egbert En Betsy Van De Haar.:

Welkom home. En denk er om:: Zaterdagavond de klok één uur vooruit zetten hoor. We hopen jullie gauw weer te zien. We hebben jullie lang gemist hoor.

Groet fam. v d Haar. sr.